Het aanbod van elektrische auto's wordt steeds groter. Een aantal jaren geleden had je de keuze uit enkele modellen, inmiddels wordt er nog net niet iedere maand een nieuwe elektrische auto uitgebracht. Maar welke EV's worden er in 2023 gelanceerd? Onze EV-experts hebben zeven elektrische auto's geselecteerd. Zij denken dat dit dé knallers van 2023 gaan worden.

De favoriet van Lisan: Hyundai IONIQ 6

De favoriet van Lisan: Hyundai IONIQ 6

Elektrische betaalbare sedan met een uitstekende actieradius en laadsnelheid

De naam Hyundai gooit al jaren hoge ogen op in EV-land. De eerste IONIQ was al een toptalent op het gebied van zuinig rijden en ook de IONIQ 5 is door zijn unieke, stoere looks een graag geziene gast op de weg. Bovendien heeft Hyundai een reputatie hoog te hogen, want snelheid met laden en zuinig rijden zijn dingen waar het merk in uitblinkt. Gelukkig kunnen wij je melden dat ook de Hyundai IONIQ 6 niet teleurstelt. Dankzij het lage stroomverbruik van 13,9 kWh per 100 km (WLTP) kun je in de praktijk tot wel 680 kilometer rijden! Dat maakt de IONIQ 6 de perfecte auto voor de zakelijke rijder die veel kilometers maakt.  

Naast de praktische zaken, is de Hyundai IONIQ 6 natuurlijk ook een echte blikvanger. Dankzij het aerodynamische design, sportieve achterspoiler en duurzame innovaties, is het een auto die uniek is in z’n soort. Wist je bijvoorbeeld al dat het interieur gemaakt is van duurzaam leder, gerecycled oceaanafval en PET-flessen? Dit maakt de IONIQ 6 ook een auto waarbij het hart van de milieubewuste rijder sneller gaat kloppen.

Natuurlijk zijn looks en prestaties op papier niet alles. Daarom is het ook belangrijk om te kijken naar de rijervaring van een EV. De IONIQ 6 biedt net als zijn oudere broertje een veilige, stille en stabiele rijervaring. Wil je eventjes ergens uitrusten, dan kan dit ook! Hyundai heeft een comfortabele cocon gebouwd waar je door middel van color ambient lightning even heerlijk tot rust kunt komen… Sportief rijden en even zen worden in dezelfde auto: Hyundai blijft uniek.

De favoriet van Arjen: Tesla Model Y RWD 

De favoriet van Arjen: Tesla Model Y RWD 

Betaalbare Tesla.

Betaalbaar een Tesla rijden? Dat leek een aantal jaren geleden onmogelijk. Totdat de Tesla Model 3 aan het publiek werd geïntroduceerd. Eindelijk kon een groter publiek een Tesla rijden zonder er tonnen voor neer te hoeven leggen. Nu is het de beurt aan de Tesla Model Y RWD. Dit gloednieuwe model van Tesla is zelfs goedkoper dan de Tesla Model 3! De Tesla Model Y RWD heeft zelfs een vanafprijs van 49.990 euro! Zakelijk leasen kan al vanaf 649 euro per maand. 

Maar met zo'n prijs, betekent dit ook iets voor de opties? Niets is minder waar! Ook dit model is een iPhone op wielen en is voorzien van de nieuwste technologische snufjes. Het rijbereik van de Model Y RWD ligt rond de 455 kilometer (WLTP) en snelladen -  bij voorbeeld het uitgebreide Europese netwerk van de Tesla Superchargers - is binnen 25 minuten gepiept (170 kW DC). 

Iedere rit wordt bij Tesla extra comfortabel gemaakt door de Autopilot. De auto kan automatisch sturen, accelereren en remmen voor andere voertuigen. Kortom; deze auto wordt ook in 2023 een leasetopper! 

De favoriet van Alex: Peugeot e-308

De favoriet van Alex: Peugeot e-308

Ruime station voor een gunstige prijs! 

Peugeot maakt het een tijdje spannend door alleen te zeggen dat een elektrische aandrijflijn in de 308 wel mogelijk was, maar dat ze het realiseren van deze plannen nog niet op de planning hadden staan. Gelukkig hebben ze dat nu wel, en hoe! De elektrische station belooft nu al de knaller van 2023 te worden, omdat deze auto – in tegenstelling tot andere EV’s – niet duur is en erg veel waarde voor het geld biedt. Er wordt zelfs gesuggereerd dat de 308-e dé opvolger van de Volkswagen e-Golf wordt…  

Peugeot had de weg van de minste weerstand kunnen kiezen door het accupakket van de 208-e in de 308-e te leggen, maar de fabrikant trok de stoute schoenen aan en pakte het helemaal anders aan. De station heeft meer vermogen en een grotere actieradius dan zijn kleine broertje. Met 156 pk een een accupakket van 54 kWh is het een prima auto voor de zakelijke rijder. Je kunt er in de praktijk zo’n 310 kilometer mee rijden en opladen van 10% naar 80%  bij de snellaadpaal lukt al binnen een half uur. De MG5 mag oppassen, want deze station in de compacte middenkasse kan zo maar eens als winnaar uit de bus komen…

De favoriet van Sebastiaan: Cupra Born

Sebastiaan: Cupra Born

Sportief, ruim, rijke uitrusting, goede actieradius en laadsnelheid. 

Houd je van sportief rijden? Dan ben je bij de Cupra Born aan het juiste adres. De auto heeft mede dankzij het sportonderstel en achterwielaandrijving veel grip in de bochten. Met iets meer dan 200 pk is het absoluut leuk speelgoed voor de autoliefhebber. Ook in het design en interieur komt de sportieve look terug door de koperen details, kuipstoelen en het sportstuur. 

Iedere rit wordt extra comfortabel gemaakt dankzij de standaard rijke uitrusting. De 'basisversie' Essential beschikt over de volgende opties: 18 inch lichtmetalen velgen, een multimediasysteem met 12 inch touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, kuipstoel voor met geïntegreerde hoofdsteun, donker getinte ruiten achter, sportonderstel, parkeersensoren voor en achter en verwarmbaar stuurwiel. Best indrukwekkend!

Houd je zakelijk en privé liever gescheiden? Dan ga je deze feature erg leuk vinden! Met de Cupra Born kun je twee telefoons koppelen. Zo ben je dus ook in de auto altijd bereikbaar. 

De Cupra Born is leverbaar in verschillende uitvoeringen en accupakketten. Je hebt de keuze uit een 58 kWh of 77 kWh accupakket. Kies je voor het kleinere accupakket, dan betekent dit een actieradius van 427 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen met het rijbereik van de elektrische Cupra, dan is 350 kilometer zeker haalbaar. Cupra Born rijders die heel zuinig rijden halen zelfs 400 kilometer in de praktijk.

Met een 77 kWh accupakket heeft de EV een rijbereik van 550 kilometer volgens de WLTP-testmethode. In de praktijk zal het rijbereik neerkomen op zo'n 450 kilometer.

De laadsnelheid is tevens indrukwekkend. Binnen 30 minuten is de auto weer voor 80% opgeladen (130 kW DC). Ga je naar een openbare laadpaal met de Cupra Born? Dan moet je rekening houden met een laadtijd van 6:15 uur (laadvermogen 11 kW AC).

Nu is natuurlijk de hamvraag: wat kost dit? De Cupra Born is zakelijk te leasen vanaf 567 euro per maand. 

De favoriet van Robin: Renault Megane E-Tech

Robin: Renault Megane E-Tech

Scherp geprijsd, vlot opladen, leuk design en standaard rijk uitgerust

Dit jaar viel officieel het doek voor de eerste elektrische Renault Megane E-Tech. Helaas zijn er dit jaar nog niet heel veel uitgeleverd, maar daar komt in 2023 verandering in! Dit in combinatie met een scherpe prijs, verwachten wij dan ook dat deze EV populair zal worden bij zakelijke rijders. 

Wat de Renault Megane E-Tech zo aantrekkelijk maakt is de prijs. De Renault Megane E-Tech begint bij 35.390 euro, het gaat in dit geval om de instapversie: de Equilibre.

Het lage gewicht maakt de Renault Megane E-Tech uniek in zijn dynamische en sportieve rijgedrag. Ook is de Renault Megane E-Tech het eerste model volgens de nieuwe designtaal met onder andere kenmerkende dagrijverlichting.

De EV is verkrijgbaar met twee accupakketten (40 kWh of 60 kWh) en in vijf uitvoeringen: de Equilibre, Techno, Iconic, Evolution en Evolution ER. Openbaar opladen gaat ultrasnel bij de modellen van Renault. Binnen drie uur is de auto weer volledig opgeladen (22 kW AC). Snelladen is ook geen issue, dit kan met een snellaadvermogen van 130 kW DC. Binnen een halfuur is de auto weer voor 80% opgeladen. 

Ben je net zoals ik overtuigd van deze auto? De auto is leverbaar in 2023 vanaf 552 euro per maand. 

De favoriet van Twan: Hyundai IONIQ 5

IONIQ-5.thumb.800.480

Ruim, 18 minuten snelladen en tof design. 

De Hyundai IONIQ 5 is geen nieuw model, maar wel een EV waar wij ook in 2023 veel van verwachten. De auto heeft niet voor niets allerlei prijzen gewonnen waaronder Auto van het Jaar 2022 en Trrekauto van het Jaar 2022. Je krijgt echt veel waar voor je geld met deze auto. De IONIQ 5 scoort bijzonder hoog op verschillende onderdelen zoals: de laadsnelheid, prijs, rijke uitrusting, actieradius, technologie, ruimte, rijeigenschappen, het trekgewicht, design en interieur.

De elektrische IONIQ 5 heel veel pluspunten, maar waar dit model zich met name in onderscheid ten opzichte van de concurrentie is de laadsnelheid. Binnen 18 minuten (232 kW DC) is de IONIQ 5 namelijk alweer voor 80% opgeladen bij een snellader zoals Fastned of ShellRecharge. 

Niet alleen in de laadsnelheid blinkt de Hyundai IONIQ 5 uit, ook de looks van deze EV zijn opvallend. De auto is bijzonder ruim, en valt met zijn futuristische pixel-thema erg op. Wat mij met name is bijgebleven is de uitstekende wegligging. Ook op niet verharde wegen blijft de IONIQ 5 stabiel en veert de auto goed mee. 

Naast de innovatieve 800V- batterijtechnologie en revolutionaire nieuwe Electric-Global Modular Platform (e-GMP), is de EV ook voorzien van Vehicle to Load- technologie (V2L). Hierdoor kun je stroom terugleveren aan andere apparaten.

De Hyundai IONIQ 5 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en accupakketten. Kies je voor het kleinste accupakket (58 kWh) dan moet je rekening houden met een rijbereik van 390 kilometer (WLTP). Wil je graag iets meer actieradius? Dan kun je kiezen voor het 72,6 kWh en heb je een rijbereik van 480 kilometer tot je beschikking. Houd er wel rekening mee dat de actieradius in de praktijk altijd iets lager uitvalt.  

Nog een fijne bijkomstigheid: de auto is direct beschikbaar voor een leaseprijs vanaf 616 euro per maand. 

De favoriet van Thom: MG4

De favoriet van Thom: MG4

Totaalpakket voor de zakelijke rijder

De nieuwste elektrische telg van MG is nog niet heel lang uit, maar is al wel een model met veel potentie. MG staat bekend om haar betaalbare modellen. Naast de aantrekkelijke prijs vanaf 28.990 euro is de actieradius ook interessant van de MG4. Je kunt de auto bestellen met een 51 kWh of 64 kWh. Kies je voor het kleinste accupakket dan kun je op een volle accu in totaal 350 kilometer rijden (WLTP). Heb je liever iets meer rijbereik? De MG4 met het grootste accupakket heeft een actieradius van 450 kilometer. In beide gevallen een prima rijbereik wat ons betreft! 

De vijfdeurs hatchback is als totaalpakket super interessant voor de zakelijke rijder. De Standard is rijk uitgerust met onder andere LED koplampen, LED achterverlichting, MG Pilot, een 10 inch infotainment en keyless entry & easy start. Hoogwaardige afwerking, uitgebreide basisuitvoering, moderne laadtechniek (117 kW DC), veel ruimte en bovenal een scherpe fiscale waarde. Voor het geld van een B-segmenter rijd je bij MG al een ruime C-segmenter.

Voordelig, ruim en toch zeer luxe uitgevoerd! Je kunt de elektrische MG4 zakelijk leasen vanaf 498 euro per maand. Een zeer interessante leaseprijs voor zakelijke rijders.