De Cupra Born is de eerste volledig elektrische auto van Cupra, het nieuwe sportieve submerk van Seat. Inmiddels heeft de auto zich behoorlijk bewezen! Wat mij zo aanspreekt aan de Cupra Born is het sportieve design, de donkere lak in combinatie met de koperen details, de fijne rijeigenschappen en natuurlijk de lage bijtelling. 😉 Als EV-expert (en autoliefhebber) ben ik goed op de hoogte van de huidige en toekomstige modellen, waardoor ik – als het gaat om de keuze van mijn eigen leaseauto – behoorlijk kritisch ben. Inmiddels rijd ik al enige tijd in mijn Cupra Born en daarom deel ik in dit artikel graag mijn bevindingen. 

Uitvoeringen Cupra Born

 

De Cupra Born is verkrijgbaar in vijf uitvoeringen: Essential, Business, Adrenaline, Performance One en Copper Edition One. Je hebt de keuze uit maximaal 6 lakken. De lakkeuze is wel afhankelijk van de uitvoering. Ik heb gekozen voor de Business One, waarbij de kleuren Quasar Grey en Vapor Grey mijn voorkeur hebben. Deze kleuren benadrukken het sportieve karakter van de Cupra en passen perfect bij de koperen details (typisch Cupra!). De koperen kleur vind je overigens niet alleen terug in het design – waaronder in het logo, spoiler en velgen – maar ook in het interieur laten ze dit op een subtiele manier terugkomen. Onder andere in het dashboard, in het stuur en in het middenconsole.

Cupra heeft er bewust voor gekozen om de consument of zakelijke rijder bijna geen opties te geven. Je kunt een uitvoering kiezen en de lak. Dan houdt het wel een beetje op. 😉 Enerzijds is dit natuurlijk makkelijk als je niet zo’n ster bent in keuzes maken, anderzijds kun je het interieur niet echt naar wens aanpassen. Overigens heb je in Spanje wel meer keuzes en opties als je een Cupra Born wilt aanschaffen of zakelijk leasen. Heb je zodoende een hele specifieke smaak? Allicht is importlease dan de beste optie voor jou.

De Cupra Born maakt indruk voor wat betreft de hoeveelheid ruimte die de auto biedt. Ik ben bijna twee meter lang, maar daar merk ik niets van in mijn auto. Ik zit erg comfortabel en ook de passagiers achter mij hebben nog steeds voldoende bewegingsruimte. Een ideale auto dus voor het hele gezin. 

Rijeigenschappen Cupra Born

De Cupra deelt hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.3 en de auto’s zijn voor een groot deel goed met elkaar te vergelijken. Je zou in die zin kunnen zeggen dat de Cupra Born het sportieve neefje is van de Volkswagen ID.3. 

Zoals we inmiddels gewend zijn van een elektrische auto komt de Cupra Born ook goed van zijn plek. De auto accelereert snel en binnen 7,3 seconden zit de auto op 100 kilometer. Op papier zou de Cupra Born even snel moeten zijn als de ID.3, toch merk ik wel degelijk qua snelheid een verschil. De Born is net iets sneller dan de ID.3. Daarnaast rijdt de Cupra Born sportiever en strakker, is de auto directer en ook net iets lager dan de ID.3. Dit is natuurlijk te danken aan het sportonderstel.

Interieur + design Cupra Born

9

Het sportieve karakter hebben de ontwerpers van de Cupra Born ook mooi doorgetrokken in het interieur. De auto is namelijk standaard voorzien van de welbekende kuipstoelen. Het voordeel van kuipstoelen is dat je echt goed in de stoel zit, waardoor je niet echt het gevoel hebt dat je door de bochten heen en weer vliegt. Ook heeft de Cupra Born standaard een sportief stuurwiel.

Onderhuids is de Cupra Born natuurlijk vergelijkbaar met de Volkswagen ID.3 maar qua uiterlijk en qua interieur zijn er wel degelijk grote verschillen. De Cupra Born is bij de meest uitvoeringen standaard voorzien van 18 of 19 inch velgen. Bij de Copper Edition One krijg je 20 inch ‘Blizzard Copper’ velgen met koperkleurige accenten. De scherpe lijnen van de koplampen en de dakspoiler benadrukken het sportieve karakter van de auto.

De auto is sportief maar betekent dit dan ook dat de auto Spartaans is? Nee hoor. De auto is voorzien van stoelverwarming, achteruitrijcamera, navigatie, 12 inch touchscreen mediasysteem met navigatie, Apple CarPlay, Bluetooth-koppeling en Adaptive Cruise Control. Bovendien kun je niet één, maar zelfs twee telefoons koppelen. Ideaal voor zakelijke rijders die een privé en zakelijk nummer hebben. 

My CUPRA BORN App

De My CUPRA Born App is ook echt een must. Via de app kan ik mijn auto voorverwarmen, zodat ik in een voorverwarmde auto stap en niet hoef te krabben. Ook kan ik via de app mijn actuele laadstatus bekijken. En dat allemaal op afstand. Inmiddels is dit overigens naar mijn mening wel een feature die je in een nieuwe elektrische auto mag verwachten.

Actieradius Cupra Born

De eerste elektrische Cupra is beschikbaar met een accupakket van 58 kWh. In een later stadium komt de Cupra Born ook met een accupakket van 45 kWh en 77 kWh. De Cupra Born die ik rij, heeft een actieradius van 427 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Mijn ervaring is dat zo’n 350 kilometer haalbaar is in de praktijk. Uiteraard zal de actieradius in de praktijk deels afhangen van jouw eigen rijstijl en van de weersomstandigheden. Logischerwijs kun je in de zomerperiode iets verder komen dan in de winterperiode.

Opladen Cupra Born

De Cupra Born is bij een openbare laadpaal met een laadvermogen van 11 kW AC binnen 6 uur weer volledig opgeladen. Ga je naar een snellaadstation zoals Fastned of IONITY dan moet je rekening houden met een snellaadtijd van ongeveer 30 minuten. De auto heeft een maximaal snellaadvermogen van 130 kW DC.

Bijtelling Cupra Born

Als je de Cupra Born zakelijk wilt gaan leasen heb je natuurlijk te maken met bijtelling. Dit jaar betaal je 16% bijtelling voor een elektrische auto (tot 30.000 euro). Kies je voor een EV die in 2022 nog op kenteken is gezet, dan profiteer je ook in 2023 nog van 16% bijtelling (tot 35.000 euro). En goed nieuws! De Cupra Born kunnen wij nog uit voorraad leveren!

Cupra Born zakelijk leasen in 2022

Word jij net zoals ik ook enthousiast van de Cupra Born? Wij hebben nog enkele exemplaren beschikbaar. De Cupra Born is zakelijk te leasen vanaf 567 euro per maand.